Gullkorn

Kloke ord og sitater for enhver anledning

Morgenluft juni 10, 2011

Gi meg morgenluft!
Den klare, rene,
fuglekvitrende, sarte,
før dagen dunster ut
sine avgasser og støv.
Denne timen i et ennå
ufordervet morgengry!
Ennå er dagen en gåte
i forventningens tåkeslør.

Skrå sol gjennom parkens
jomfruelig sitrende,
maigrønne trekroner.
Gater våte etter regn,
under hastende trinn.
Sykkelklemt og sus
av våknende by;
Morgenluft!
Jeg drikker av din friskhet,
og fyller mine øyne
med sildrende solgrønt liv!

Skrevet av: Marit Hjorthol

 

One Response to “Morgenluft”

  1. Knut Sparre Says:

    «Jeg får lyst til å utdype min kommentar til Marit Hjorthols dikt «Morgenluft». Det er jo ingen «nyoppdaget» tematikk vi møter i diktet. MH vandrer på kjente stier. Det originale ligger i skildringen av det hun opplever underveis.
    Det er noe ukunstlet, en friskhet ved det hun formidler …»
    P.s. Denne kommentaen har jeg også lagt inn på FACEBOOK, sammen med selve diktet.


Legg igjen en kommentar

